Senzorická zahrada

v Olšanech u Vyškova

Cílem pobytu v senzorické zahradě je stimulovat smysly podněty, které jsou jemné, přirozené a přitom vysoce funkční pro náš nervový systém.

Vychází z principů senzomotoriky, senzorické integrace, snoezelen…, které pracují
s faktem, že naše smysly poskytují velký rehabilitační potenciál a mohou sloužit jako přímý kanál k rehabilitaci některých částí centrální nervové soustavy. Snoezelen je vědecky podložený koncept práce v multismyslovém prostředí. Po více, než roce práce v multismyslové místnosti v Brně jsem se rozhodla vytvořit koncept na obdobných principech v přírodním prostředí a s využitím převážně přírodních materiálů.

Přirozená kombinace práce se smysly a pohybem

V senzorické zahradě dochází k přirozené kombinaci práce se smysly a pohybem (dle možností klienta). Efektivní práce s motorikou nám umožňuje kvalitní smyslové vnímání. Dobré smyslové vnímání je základem kvalitních motorických funkcí a přímo ovlivňuje také naše psychické funkce. Kromě podpory smyslového vnímání je tak cílem i osobnostní rozvoj klienta na poli emocionality, kognitivních procesů či komunikace.

Pro koho je pobyt v senzorické zahradě vhodný

Zahrada je otevřená pro děti s širokým spektrem fyzického, mentálního či kombinovaného postižení, pro děti s PAS, ADHD či jakýmikoli jinými poruchami chování nebo psychosomatickými obtížemi. Setkání jsou individuální (případně ve velmi malé skupince), tedy i styl práce, tempo a volené aktivity se liší dle potřeb dítěte.

Co v naší senzorické zahradě najdete?

1. HMAT

Hmat, spolu s propriocepcí a rovnováhou, jsou zcela základní smysly, na kterých teprve můžeme stavět smysly ostatní. Dobré hmatové vnímání je zásadní pro jemnou motoriku.

2. ZRAK

Zrakové vnímání je jednou z dílčích funkcí, která má vliv na osvojování dovedností, spojených s učením a pamětí. Zlepšováním zrakového vnímání kombinací s dalšími smysly teda přímo působíme na zlepšování schopnosti ukládat paměť.

3. SLUCH

Sluch výraznou měrou ovlivňuje rozvoj řeči a tím i abstraktního myšlení. Střídáním podnětů rytmických, nerytmických, melodických či velmi jemných v kombinaci s prací s tělem přímo působíme na propojování mozkových hemisfér.

4. CHUŤ

V rámci setkání můžeme pracovat i s jídlem, pokud je to žádoucí. Venku i uvnitř lze vařit, opékáme nad ohněm, sbíráme plody v zahradě…Chuť přímo působí na limbický systém a ovlivňuje tak emoce a paměť.

5. ČICH

Přirozené vůně a pachy všech výše zmíněných pomůcek, uvnitř pracuji i s aroma oleji, pokud na ně děti nejsou příliš citlivé. Čich, stejně jako chuť, přímo působí na limbický systém a ovlivňuje tak emoce a paměť.

Jak terapie probíhá

U dětí vždy vycházíme z jejich možností a aktuálních potřeb. Na prvním setkání s rodiči volíme reálný záměr, od kterého se odvíjí styl práce. U dětí s těžším postižením více zůstáváme u smyslových podnětů, které jim umožňují lepší kontakt s vlastním tělem a postupně je rozvíjíme. U jiných dětí využívám práci se smysly k podpoře verbálního či emočního vyjádření, k rozvíjení fantazie…. Pro některé děti je vhodné pracovat převážně v pohybu formou tanečně-pohybové terapie a smyslové podněty využít jako formu následné integrace a relaxace. 

Ceník 

Senzorická terapie
1000 Kč / 60 min